1. Home
  2. Over Trajectum
  3. Onze collega's
  4. Agressie en conflicthantering

Agressie en Conflicthantering

“Als een cliënt over zijn en onze grenzen gaat, blijven we contact met hem maken”

“Als een cliënt over zijn en onze grenzen gaat, blijven we contact met hem maken”

Op locatie Boschoord van Trajectum wonen cliënten die agressief kunnen worden. Onze collega's weten dankzij agressie- en conflicthanteringstrainingen hoe ze hiermee om moeten gaan, maar soms wordt de situatie te risicovol. Dan neemt het speciaal opgeleide ACH-Plus-team het over. Ronald Algra, persoonlijk begeleider, trainer en lid van het team: “We gebruiken extra technieken. Alles draait om luisteren en contact maken met de cliënt.”

Agressie- en conflicthantering: dat is waar ACH voor staat. Iedere medewerker van Boschoord leert via trainingen hoe je een agressieve cliënt rustig maakt. Ronald: “Hoe agressief iemand is, drukken we uit met een schaal van 1 tot 10. Tussen de 1 en de 7 kan het reguliere ACH-team het aan. Deze medewerkers proberen met bepaalde communicatietechnieken de situatie onder controle te krijgen.
Lukt dat niet en schiet de agressie door naar een 7 over hoger? Dan gaan we over op de ACH-Plus-techniek. 40 man is hiervoor opgeleid; sommigen daarvan staan al op de groep. Hun rol verandert op zo’n moment dus, ze gaan op een andere manier te werk.”

Luisteren en meeleven
Het begint in deze situaties bij de frustratie van een cliënt. “Bijvoorbeeld over een behandeling of regels op de groep. Als een cliënt vervolgens over zijn of onze grenzen gaat, proberen de medewerkers hem rustig te maken. Ze luisteren en leven mee. Soms moeten ze hem van de woongroep naar zijn kamer brengen. Het kan gebeuren dat het persoonlijk wordt: dan richt de cliënt zich op de medewerkers. De medewerkers benoemen dan wat ze zien, bijvoorbeeld dat de cliënt staat te trillen. Dat kan de cliënt rustig maken, want iedereen wil gezien worden. Het is in ieder geval belangrijk om in gesprek blijven. Als we iemand vast moeten pakken, voelt dat een beetje als verliezen.”

Pijn voorkomen
Als de situatie toch te gevaarlijk wordt, dan schakelt het personeel over op de ACH-Plus-techniek. Ronald: “We dragen dan een uitrusting die ervoor zorgt dat wij en de cliënt niet gewond raken. Ook wij proberen de cliënt rustig te maken, maar we zijn beter beschermd. We dragen een steekwerend vest, een helm en handschoenen. Maar ons doel is altijd om te voorkomen dat de cliënt pijn heeft. Als we hem mee moeten nemen, moet dit zonder pijn gebeuren. Zo is het soms nodig dat hij handboeien om krijgt. Hiervoor gebruiken we geen metalen boeien, maar zachte banden.”
Deze techniek werkt als een soort inbakeren: de cliënt krijgen banden over zijn bovenlijf, middel en knieën. Daar zitten handvaten aan. “Zo kunnen we hem met 6 mensen tillen en op een professionele manier meenemen. Het is een soort brancard. Cliënten worden er rustig van, omdat ze helemaal worden overgenomen. We zien vaak dat ze, als de banden er af zijn, nog een tijd in die houding blijven liggen. Het geeft een gevoel van veiligheid.”


Hoge druk
De mensen die ACH-Plus-techniek kennen, volgen 6 keer per jaar een dag training. “In het team zitten mensen die goed kunnen communiceren, ook onder hoge druk. Daar oefenen ze veel mee, op een hoog niveau. Voor het gebruik van de banden hebben we een licentie nodig. Die mag je niet zomaar gebruiken. Bert en ik gaan daarom elk jaar naar Engeland. Daar krijgen we extra trainingen, waardoor we de licentie mogen houden en mensen weer een jaar mogen opleiden.”  



Laatste redmiddel

Bert Spin, verpleegkundige en ook ACH-trainer op Boschoord, legt uit dat de drempel voor het ACH-Plus-team hoog moet blijven. “De locatiemanager moet toestemming geven om ons op te roepen. Die drempel willen we hooghouden, zodat we niet zomaar hoeven te komen. Het is namelijk een zwaar middel. ACH-Plus moet het laatste redmiddel zijn, en zelfs bij ACH-Plus draait alles om communicatie. Het is een vorm van begeleiding.”

Goed voor de behandeling
Volgens Bert doet Trajectum wat veel andere zorgorganisaties niet doen: “Hier op Boschoord wonen cliënten die bij andere zorgorganisaties niet welkom waren. Ze hebben gedrags- en hechtingsproblemen. Juist bij deze mensen is het belangrijk om contact met ze te houden. Als een cliënt agressief is, schrikt dat ons niet af. We blijven bij hem en we blijven contact zoeken. Dat helpt de cliënt ook op de lange termijn, in zijn behandeling. De kans is groot dat hij door onze aanpak veel minder vaak agressief wordt. Of dat hij worden overgeplaatst naar een gewone woonafdeling. Dat is de reden dat we dit werk doen.”

 

Uniek
Dat ACH-Plus effect heeft, blijkt ook uit de cijfers. “Eerder gebeurde het weleens dat een cliënt zo agressief werd dat hij de 10 bereikte. Dan belden we de politie. Een paar keer per jaar gebeurde dat. Maar sinds de inzet van het ACH-Plus-team is het niet meer nodig geweest.”

ACH-Plus is een unieke techniek. “In Engeland en Australië gebruiken ze dit wel, maar in Nederland is er maar één andere instelling. We zouden graag willen dat andere zorginstellingen een ACH-Plus-team krijgen. Dan kunnen we onze kennis met ze delen.”

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.